Over Dockyard V

Since 1946

Stoomsleepboot

Eén van de iconische werfsleepboten van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)


Stoomsleepboot Dockyard V


Bouwnummer:  227

Werf:  Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)

Kiellegging:  11 december 1940

In dienst gesteld: 7 mei 1947

ENI-nummer: 2309762

Dockyard V

Sleepboot "Dockyard V 1956" stoomt in de Rotterdamse haven

Historie

De Dockyard V, opgeleverd in 1947, is de laatste van een serie van acht nagenoeg identieke sleepboten die door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor eigen rekening zijn gebouwd in de jaren tussen 1933 en 1947. 


De eerste twee Dockyards zijn begin 1940 verkocht aan de Sovjet Unie. Eind 1940 werden nog eens twee Dockyards verkocht aan de Sovjet-Unie. De laatste vier zijn in en net na de oorlog gebouwd voor eigen rekening en gebruik, waaronder de Dockyard V.


Tijdens een luchtaanval in juli 1941 werd het schip terwijl ze samen met de Dockyard III op de nieuwbouwhelling stond, beschadigd door een Engelse luchtaanval, waarna herstel plaatsvond. In januari 1942 was de tewaterlating waarna de casco’s opgelegd werden.


Waarschijnlijk in 1944 werden de casco’s door de Duitsers als barrière afgezonken in de monding van de Maashaven. In december 1946 werden beide Dockyards gelicht waarna herstel en afbouw volgde. Op 7 mei 1947 kwam na een proefvaart op 28 april 1947 de Dockyard V officieel in dienst bij de RDM. De bijbehorende meetbrief werd afgegeven op 29 april 1947.


Gedurende tientallen jaren fungeerde de Dockyard V als een van de “werkpaarden” van de werf:

  • ze begeleidde zeeschepen ter reparatie van- en naar de droogdokken,
  • hielp bij het verplaatsen van nieuwbouwschepen van de helling naar de afbouwkade,
  • Ijsbreken in de havens en dokken van de RDM
  • en verzorgde tal van sleepdiensten voor de werf.


Eén der Dockyards wordt op weekbasis aangewezen om ’s ochtends en ’s avonds dienst te doen als veerboot voor het kantoorpersoneel naar de overkant van de rivier. Dat levert ze de bijnaam ‘dienstfiets’ op en veel oud RDM-medewerkers kunnen zich nog herinneren dat ze wel eens per Dockyard sleepboot naar hun werk zijn gegaan.


Op 13 oktober 1978 werd de Dockyard V uit dienst genomen waarna in 1981 de RDM haar stoomtijdperk met het uit dienst stellen van de Dockyard III beëindigde.

De Dockyard IX werd in 1978 aan het Maritiem Museum overgedragen en de Dockyard V op 10 januari 1979. Kort daarna, op 19 maart 1980, werd de Vereniging Dockyard V opgericht: een groep maritieme vakmensen, grotendeels afkomstig uit de koopvaardij, die het schip sindsdien onderhouden en operationeel houden.


In 1997 onderging de Dockyard V een revisie om aan de noodzakelijke wetgeving te voldoen, waarbij onder andere al het asbest werd verwijderd en er een anker met bijbehorend ankerspil werd gemonteerd. Na inspectie en certificering door de Nederlandse Scheepvaart Inspectie werd het schip toegelaten om met maximaal 40 passagiers rondvaarten te maken. De opbrengsten hiervan worden gebruikt voor het onderhoud en behoud van het schip.

In 2023 onderging de Dockyard V wederom een revisie. Ditmaal een ingrijpende revisie van een jaar waarbij onder andere de vlampijpen van de ketel werden vervangen, de huidbeplating in het achterschip werden vervangen, het schroefaslager en afdichting werd vervangen en werd het dek gestraald en voorzien van een nieuw verfsysteem.


De Dockyard V is sinds enkele jaren opgenomen op de lijst van Varende Monumenten, klasse A1, waarmee zij officieel erkend is als varend erfgoed van nationaal belang.

Technische gegevens

Kenmerk Specificatie
Lengte 25.10 meter
Breedte 6.24 meter
Holte 2.90 meter
Waterverplaatsing 197 ton
Ketel Tweevuurs Schotse ketel (sinds 1961 oliegestookt)
Verwarmd oppervlak 135 m2
Werkdruk 14 Atmosfeer
Machine Dubbelcompoud Lentz-kleppenmachine
Vermogen 500 PK (368KW)
Paaltrek 7.7 ton
Snelheid ca. 12 km/u

Vaar mee met de Dockyard V en beleef een unieke ervaring!

De Dockyard V heeft o.a. deelgenomen aan:

Dordt in Stoom, Sail Amsterdam, Furieade, Terneuzen Havendagen, Vlissingen Maritiem, Hellevoetsluis Vestingdagen, Water-rAnt